Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP
Szanowni Państwo,
oszuści dzwonią z numerów podszywających się pod banki lub inne instytucje zaufania publicznego.
Spoofing czyli fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki lub inne instytucje zaufania publicznego takie jak Związek Banków Polskich, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego…
Uważaj na połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich, czy policjanta). Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji.
Przestępca będzie wpływał na Twoje emocje w celu wprowadzenia Ciebie w stan poczucia zagrożenia, zaniepokojenia, zmartwienia lub zaciekawienia. Oszust będzie rozmawiał z Tobą w języku ukraińskim, rosyjskim, rzadziej polskim.
Celem jest pozyskanie poufnych informacji (loginu i hasła do bankowości internetowej, kodów BLIK, danych dotyczących karty płatniczej) lub nakłonienie Ciebie do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do Twojego komputera lub telefonu).
Przestępcy kradną Twoje pieniądze m.in. poprzez wyprowadzanie oszczędności z rachunku bankowego, wykonanie transakcji kartowych czy pozyskanie pożyczki/kredytu z wykorzystaniem Twoich danych osobowych.
Jak się chronić by nie stracić pieniędzy?
Należy stosować się do kilku ważnych zasad:
Jeśli rozmowa wzbudza niepokój lub wątpliwości:
Jeśli dojdzie do oszustwa... Nie czekaj, reaguj!
Jak najszybciej skontaktuj się z najbliższą placówką banku lub zadzwoń na infolinię, czynną 24/7 pod nr tel. 86 / 216 13 90
Komunikat spoofing również do pobrania w wersji w języku ukraińskim, rosyjskim.